KPI-k a kiskereskedésekben

A KPI a fő vagy más néven kulcs teljesítmény-mutató, amelyet a teljesítmény mérésére használnak.
A kiskereskedésekben is különféle KPI-ket használnak a vállalkozók a tevékenységeik mérésére és értékelésére. Bár rengetek mutató létezik, általában nem használják mindet egyszerre.
Minden kiskereskedésnek a saját stratégiai célja alapján kell kiválasztani a megfelelő mérőket.
Ha egy üzlet a készletgazdálkodását szeretné optimalizálni, akkor olyan KPI-ket használ, mint a készlet, az eladási arányok vagy a készlet integritása.
Amennyiben az ügyfélélmény maximalizálása a cél, akkor olyan KPI-ket érdemes meghatározni, mint az ügyfélelégedettség vagy az ügyfélmegtartás.
Fontos megjegyezni, hogy bármilyen cél legyen is kitűzve, annak emberi és tárgyi feltételeit biztosítani kell. Ellenkező esetben csak fejest ugrik az ember a vaksötétbe.
A megfelelő KPI kiválasztása
Minden KPI-nek meghatározott célja van, mennyiségi vagy minőségi szempontból mérhető, és realisztikusnak kell lennie.
Ha például a havi eladások 10 %-os növekedése a cél, akkor a KPI-nek relevánsnak kell lennie a raktár stratégiai irányítása szempontjából is.
Magyarán ne legyen készlethiány, mert akkor nincs mit eladni. Egy ilyen teljesítmény-mutató esetében hó végén össze kell vetni a havi értékesítési volument a 10 %-os növekedési céllal.
Ha ezt nem sikerül elérni, érdemes kielemezni hol és mely pontokon kell változtatni a célok elérése érdekében.
A KPI-k osztályozása
Egy kiskereskedésen belül minden részterületnek meg van a saját KPI-je is.
A marketing csapat olyanokat használ, mint az ügyfél megszerzése, a HR osztály a személyzet változását méri, de ezek a mutatók természetesen alkategóriákra is bonthatók.
A mennyiségi mutatók számszerű értékkel mérhetők, míg a minőségi KPI-k nem feltétlen.
Értékesítési KPI-k
Feltételezem nem meglepő, hogy egy kiskereskedés legfőbb célja az eladások növelése és a nagyobb profit. Noha számos értékesítéshez kapcsolódó mutató létezik, vannak olyan alapvető mérők, amiket a legtöbben alkalmaznak.
A három leggyakoribb a:
- bruttó profit
- eladások száma
- eladott termékek költségei
Szintén széles körben használják az átlagos bekerülési árakat, és a termékosztályok szerinti eladásokat is.
Az egy négyzetméterre eső eladás mérése segítheti az üzletvezetőt az áruk hatékonyabb kihelyezésében, az egy főre jutó vásárlások mérésével pedig adott esetben mérni lehet a személyzet kiszolgálását, de a termékkínálat és kihelyezés minőségét is.
Léteznek olyan mutatók is, amik az eladók óránkénti értékesítés/fizetés arányát vizsgálják.
Összességében a KPI-k használatának olyan változásokhoz kell vezetniük, amik javítják az üzlet teljesítményét és hatékonyságát.
A méréseknek viszont csak akkor van értelme, ha a begyűjtött adatokat a megfelelő módon kiértékelik és használják is.