Mindenkinek van egy őrültsége, a nőké a vásárlás

Bármennyire is hihetetlen, a nők módfelett beindulnak, ha vásárlásról van szó. Mindegy, hogy a sarki közérben kell venni pár kiflit vacsorára, vagy egy plázába szabadulnak be, a nőkbe mintha kódolva lenne a beszerzési vágy. Mindenkinek van egy örültsége, a nőké a vásárlás, amit „vásárlási génnek” is neveznek. Coco Chanel ezt úgy jellemezte, hogy a nők G-pontja a shopping szó végén van.
A szociálpszichológia a nők vásárlási mániáját gyakran egy úgynevezett „vásárlási génnel” magyarázza, ami az ősidők elsődleges ösztöntevékenységeihez kapcsolhatók. A férfiak vadásztak, a nők gyűjtögettek, megtalálták a létfenntartáshoz és az utódok fenntartásához nélkülözhetetlen dolgokat.
Úgy tűnik, hogy a nőkbe olyan szinten kódolva van ez a fajta ösztön, hogy még a legínségesebb anyagi helyzetben is képesek azon lamentálni, hogy megvegyenek-e egy áhított cipőt, vagy hogy megengedhetnek-e maguknak egy nagyobb bevásárlást a közeli élelmiszerboltban. Ezt a beépített mechanizmust erősítette az a társadalmi fordulópont is, amikor a nők jogot kaptak ahhoz, hogy saját maguk döntéseket hozzanak a pénz elköltése felett.
Akárhogy is nézzük, a nők feketeövesek a vásárlásban, ami érzelmi szinten boldogsághormonokat szabadít fel bennük. Cikkemben összegyűjtöttem öt olyan okot, hogy miért is imádnak a nők vásárolni.
Miért vásárolunk?
Három gyerekes anyaként sokszor csak azért mentem el a közeli üzletekbe, hogy kizökkenjek a hétköznapi mókuskerékből, és emberek között lehessek, hogy az „anyu kérek ezt meg azt” után felnőtt emberi hangot hallhassak. Természetesen mindig találtam konkrét okot a vásárlásra is, de ha kellemes közegbe kerültem, akkor a legtöbb esetben olyan dolgokat is megvásároltam, amire éppen nem volt szükségem. Csak azért költöttem többet, mert odafigyeltek rám, kíváncsiak voltak az igényeimre, a vásárlás valós élménnyel töltött fel.
Boldogság
A nők érzelmi lények. Minden egyes impulzust mélyen élünk meg legyen az egy rossz élmény, vagy egy örömteli pillanat. A nők ilyenkor szeretik magukat megjutalmazni, és elmennek vásárolni. Ha bánatosak vagyunk, egy csinos új ruha azonnal mosolyt csal az arcunkra. Ha pedig valamiben sikerélményünk van, egy új szerzeményre trófeaként tekintünk saját magunk vállveregetése gyanánt.

Kikapcsolódás
Tetszik vagy nem, mi nők agyonhajszoljuk magunkat a mindennapos feladatokkal. A mi vállunkon van a gyerekek gondozása, a háztartás vezetése, dolgozunk, és minden erőnkkel azon vagyunk, hogy nőként is toppon legyünk a párunk szemében. Ez fárasztó, fizikailag és érzelmileg megterhelő. A nők sokszor azért menekülnek be egy üzletbe, hogy egy kis szabadidőt teremtsenek magunknak, amikor minden csak az ő igényeik körül forog, amikor semmi és senki másra nem kell figyelniük. Ugye nem lepődsz mega azon, ha nem üres kézzel távozik ilyenkor a nő a boltból?
Informálódás
A nők szeretnek képben lenni az aktuális trendekkel. Teljesen mindegy nekik, hogy divatról, élelmiszerekről, háztartásról, vagy elektronikai kütyükről van szó. Bemegyünk egy boltba, nézelődünk, érdeklődünk, kikérjük az eladók véleményét, szóba elegyedünk más vásárlókkal, kipróbáljuk az újdonságokat. Az informálódás során pedig egyszer csak észrevétlenül impulzus vásárlókká válunk. Megveszünk valamit anélkül, hogy vásárlási céllal értünk volna be egy üzletbe.
Hétköznapi luxus
Napjainkban egyre gyakoribb jelenség, hogy a nők a társasági életüket a barátnőikkel közös shoppingolás során élik ki. Ilyenkor olyan helyekre is betérnek, ahová egyébként nem mennének. Egy luxus, de legalább is drágább termékeket kínáló boltba, vagy egy kényeztető masszázsszalonba. A közös élmény pedig gyakran egy kávézóban vagy egy étteremben éri el a csúcspontját.
A nők potenciálisan a legtöbbet költők, ezért különös figyelmet kell rájuk fordítani. Keresni kell a kegyeiket, amit ők visszatérő vásárlóként sokszorosan meghálálnak a bolttulajdonosoknak.